Centrum Onderwijs Mediation
Training peermediation voor docenten
Uit ervaring blijkt dat het succes van een peermediationproject voor een groot deel afhangt van de bereidheid van docenten en OOPers* om leerlingen door te verwijzen naar peermediation.
Daarom worden team, directie en onderwijsondersteundend personeel in vier dagdelen vertrouwd gemaakt met de methode peermediation. Zo ontwikkelen zij het vertrouwen om hun verwijzersrol goed te kunnen vervullen. Deze verwijzersrol is belangrijk voor de duurzaamheid van het project.
Inhoud:
Het is een interactieve tweedaagse waarin de teamleden (o.a.) de training aan de leerlingen in ingedikte vorm zullen doorlopen. In rollenspellen zullen zijj ervaren waar de leerlingen voor komen te staan en wat zij gaan leren om zo het vertrouwen te ontwikkelen dat de leerlingen goed worden uitgerust voor hun taak. Resultaat:
Het is gebruikelijk dat na het doorlopen van deze training de coördinatoren peermediation worden gekozen. De coördinatoren zijn de trekkers. van het project, binnen de school, zij zullen de peermediators begeleiden bij hun werk, zij zullen intervisie- of andere leerbijeenkomsten organiseren én nieuwe lichtingen peermediators opleiden.
De coördinatoren zijn aanwezig bij de leerlingtraining in het kader van ‘train de trainer’.
*OOP: onderwijsondersteunden personeel
Training peermediation voor leerlingen
De leerlingen worden in 5 dagdelen – onder schooltijd – opgeleid voor hun rol als peermediator.
Inhoud
Resultaat
De leerlingen hebben de nodige kennis en vaardigheden om hun rol als peermediator te vervullen.