Peer-mediation

Hoogleraar Maurits Barendregt zei het al in 2006(!), in zijn nieuwjaarsessay voor de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling: “Kinderen komen gepokt en gemazeld in kennis en vaardigheden de arbeidsmarkt op. Maar het allerbelangrijkste wat ze nodig hebben in deze maatschappij: de vaardigheid om relaties aan te gaan en te onderhouden, dat moeten ze zelf maar uitzoeken”.

Tien jaar later herhaalden David Reybroeck en Thomas d’Ansembourg het nog eens in ‘Vrede kun je leren’ (2016): “Voor alle vaardigheden die we willen leren gaan we op  ‘les’, voor alles hebben we een diploma nodig. Behalve voor die ene vaardigheid die aan de basis van alle welzijn ligt: hoe kunnen we verbinding met anderen bereiken en bewaren. Maar ook dat valt te leren”.

Sinds 2006 is de competentie om relaties te kunnen aangaan en te kunnen onderhouden alleen maar belangrijker geworden om te kunnen functioneren in de maatschappij. Wij zijn er zeker van dat alle mensen met hart voor het onderwijs hun leerlingen zo goed mogelijk willen voorbereiden op de maatschappij en het beste uit hunzelf willen laten halen.

En toch… hoeveel kinderen komen van school met een stevig pakket aan kennis en vaardigheden op het gebied van relaties? Jongeren sprokkelen hun kennis en gevoel voor relaties al kletsend, append, bingend, sportend en vechtend bij elkaar.

Peer-mediation is een prachtig instrument om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Bij peer-mediation helpen leerlingen als onpartijdige bemiddelaars conflicten tussen andere leerlingen op te lossen.

De peer-mediators zijn verantwoordelijk voor het proces, níet voor de oplossing. Zijn worden hiervoor speciaal opgeleid.

De ruziënde leerlingen vertellen hun verhaal en komen zelf met een oplossing die zij beiden aanvaardbaar vinden. Zo blijft de relatie tussen de leerlingen in stand, of wordt zelfs beter.

Kinderen groeien en ervaren dat ze ruzies kunnen oplossen door te praten, door zich in een veilige omgeving kwetsbaar op te stellen. En – dit blijkt een belangrijke factor voor psychisch welbevinden – ze merken dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op hun situatie. Hierdoor voelen ze zich meer betrokken en verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op school.

Bijkomend voordeel: docenten ervaren het als opluchting dat ze niet meer bij elk wissewasje hoeven ingrijpen. Ze ervaren ook dat ze hierdoor tijd overhouden voor hun kerntaak, namelijk onderwijs geven, en zien kinderen groeien en soms onverwachte talenten aanboren.

Wil je scholen helpen om peer-mediation in te voeren? Of wilt je peer-mediation invoeren op uw eigen school? Schrijf je dan in voor onze training peer-mediation.

2 thoughts on “Peer-mediation

  1. U stelt in de tekst dat het van belang is dat leerlingen zo goed mogelijk worden voorbereid op de maatschappij. Dat geldt dus voor alle leerlingen. Bij een training voor leerling-mediator gaat het echter om enkele leerlingen die de vaardigheden opdoen en blijft het beperkt tot gedrag. Zou het niet mooi zijn ook de andere leerlingen te leren conflicten op te lossen. En dan niet alleen in gedragskwesties, maar ook door de leerstof op die manier te laten beleven? Verder gaat het in de maatschappij om meer dan conflicthantering. M.i. is ook het stellen van doelen en hoe die te bereiken van belang en tevens oorzaak-gevolg denken. Goldratt is hiervan een bekende grondlegger.

    1. Dag Henk, Het zou inderdaad heel mooi zijn als ook de andere leerlingen leren conflicten op te lossen! Het ideaalplaatje is dat alle leerlingen les krijgen over conflicten en hoe ze daar mee om kunnen gaan. Dit vereist echter een verdergaande investering van de school, zowel in tijd als geld.
      Dat het aanleren van vaardigheden beperkt blijft tot gedrag ben ik niet helemaal met je eens. In onze trainingen leerlingbemiddeling gaan we ook in op wat conflicten eigenlijk zijn en wat de relatie is tot de menselijke (psychologische basis)behoeften. Er ontstaat dus dieper inzicht en het is niet alleen maar een ‘trucje’ of ‘toepassen van een stappenplannetje’.
      En uiteraard gaat het in de maatschappij om meer dan conflicthantering. Er zijn nog zoveel meer dingen waarvan het belangrijk is dat kinderen zich bekwamen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *